Вчені знайшли качкодзьоба ще часів динозаврів

В провінції Хебей, що у Китаї, вчені-палеонтологи знайшли цікаву рептилію, що жила не нашій планеті 250 мільйонів років тому. Рептилія населяла первісні океани та мало чим відрізнялася від сучасних качкодзьобів. Фото знахідки можна побачити в журналі Scientific Reports.

Ryosuke Motani з університету Каліфорнії в Девісі (США) розповідає, що це була дуже дивна тварина. І коли вчений почав думати як працював її організм, то був сильно здивований. Він вважає, що тварина дуже погано плавала та в сучасних морях у неї не було б шансів. Але, на його думку, в ті часи конкурентів у тварини не було.
Останні два десятиліття докорінно змінили погляди, які панували в палеонтології, змусивши людей по іншому дивитися на динозаврів та птахів. Наприклад, вчені вияснили, що більшість динозаврів мали пір’я та багато із них насиджували яйця. Також розкриті принципи пташиного польоту та забарвлення пір’я перших птахів. А дерево еволюції було переписане не один раз.

Чому вчені почали думати по іншому? На такі думки надихали дуже дивні знахідки, що мали причудливі форми і в минулому їх, скоріш за все, вважили б фантастичною видумкою чи плодом страхіть вчених, які хочуть прославитися чи творінням противників Дарвіна.

До таких створінь можна віднести бейпяозаврів, травоїдних родичів тиранозаврів, що схожі на помісь кенгуру і індички, дивовижних чілезаврів, своєрідних «чудовиськ Франкенштейна», а також монгольського велоцираптора Halszkaraptor escuilliei. Дана тварина була схожа на сучасну качку не лише зовні, а й за способом життя. Але н відміну від качки мала гігантські кігті та великий розмір.

Проводячи розкопки до числа причудливих тварин команда Монтані та його колеги віднесли ще одну дивну знахідку. Знайдена вона на території центральної частини Китаю в провінції Хубей і мешкала в мезозойській ері.

На даній території залягають породи віком у 250 мільйонів років. Більшу частину даної території покривало древнє мілководне море, що існувало на початку тріасового періоду. Останки, які тут залягають цікавлять вчених вже досить давно. Адже саме тут можуть лежати останки водоплавних чотирьохногих Землі, які дали початок таким велетням-хижакам як іхтіозаври та плезіозаври, а також іншим гігантам мезозою.

Але замість предків іхтіозаврів вони знайшли інший скелет, завдовжки близько метра та дуже дивної форми. Ця рептилія мала дуже широкі ласти, довгий та товстий хвіст і широкий «качиній» дзьоб. Всі ознаки дивної знахідки, що відноситься до роду Eretmorhipis carrolldongi робили її схожою на сучасних качкодзьобів.

Eretmorhipis carrolldongi

Скам’янілі останки тіла Eretmorhipis carrolldongi

Вчені говорять, що це не перша знахідка даної рептилії. Але інші знахідки були позбавлені передніх плавників, голови та інших частин тіла. Тому вчені вважали, що істота була звичайним примітивним предком-родичем іхтіозаврів і не приписували для неї нічого надзвичайного та дивного.

Із новою знахідкою думки змінилися. Було помічено, що тварина мала унікальні щелепи, які схожі по будові із дзьобом качкодзьоба. Тварина мала невеликі очі, які являються нетиповими як для вимерлих морських рептилій так і для сучасних сухопутних ящірок. Передні кінцівки були дуже слабкими, а дієта дивна – вона складалася із дрібних рачків та іншого зоопланктону.

Скоріш за все, мезозойський «качкодзьоб» живився дрібними рачками, молюсками та іншою безхребетною живністю, яка водилася на узбережжях мілководних мезозойський морів у мулистому дні. Тому такий раціон дозволяв вести неконкурентне існування поряд із предками іхтіозаврів, велика частина яких населяла ті ж водойми та вела хижий спосіб життя.

Дане відкриття дає зрозуміти, що морські рептилії почали заселяти різні екологічні ніші відразу після пермського вимирання, а не набагато пізніше, як вважать інші палеонтологи та дослідники. Відкриття змінює погляди на те, як змінювалася Земля після найбільшого вимирання та змінює еволюцію в цілому.