Вчені виявили перший у своєму роді білок, який "збирає" інші білки, не використовуючи генетичних інструкцій.

Rqc2

Найважливішою функцією живих клітин будь-яких видів є виробництво різних білків за допомогою інструкцій, закодованих в послідовності ланцюжків молекул ДНК. Цей процес є основою всієї молекулярної біології, але дослідження, проведені групою вчених з різних наукових організацій, дозволили ідентифікувати деякі винятки. Виявляється, в клітинах існують білки, які можуть збирати інші білки, не використовуючи, при цьому, ніяких генетичних інструкцій.

Білки збираються з амінокислот у структурних частинах клітин, які називаються рибосомами. Зазвичай, структура кожного з білків, з яких складаються антитіла, які борються із захворюваннями, та інші компоненти структури клітини, закодовані в ДНК, що міститься в клітині. А генетична інформація передається від ДНК в рибосоми за допомогою молекул-передавачів інформаційної або матричної РНК (мРНК). На основі інформації, переданої молекулами мРНК, в рибосомах за допомогою молекул рибосомальної РНК (рРНК) виконується синтез білка відповідного типу.

Однак, група вчених з університету Юти, Каліфорнійського університету в Сан-Франциско і Стенфордського університету виявила абсолютно новий спосіб “будівництва” білків в живих клітинах. На наведеному вище зображенні жовтим кольором показана “крапля” білка Rqc2, яка в деяких випадках бере на себе функції матричної РНК. Цей білок пов’язаний з молекулами рибосомальної РНК (синій і світло-зелений колір) і він інструктує рибосоми (маса білих спіральок) для вставки в синтезований білок випадкової послідовності амінокислот.

Метою роботи білка Rqc2 є не  просто синтез “випадкових” білків. Вчені вважають, що цей процес є частиною процесу рециркуляції матеріалу, який активується в ті моменти, коли в синтезованому нормальному білку виникають помилки. У ході проведених досліджень вченим вдалося зафіксувати те, що в разі помилки синтезу білка молекула білка Rqc2 тут же з’єднується з молекулами рибосомальної РНК і це призводить до вставки в структуру синтезованого білка послідовності з 20 випадкових ланок амінокислот двох типів – аланіну і треоніну.

Вчені вважають, що така поведінка білка Rqc2 є частиною захисного механізму організму, який оберігає клітини від появи в них дефектних “неправильних” білків. Випадкові послідовності з двох амінокислот виконують роль “слабких ланок”, які сприяють швидкому руйнуванню молекули дефектного білка. Крім цього, вчені висловили припущення про те, що даний механізм може грати роль своєрідного тесту працездатності рибосом.

Слід зазначити, що причинами деяких нейродегенеративних захворювань, таких, як хвороба Альцгеймера, вчені давно вважають дефекти роботи “системи контролю якості” білків, що виробляються в клітинах. І, вивчення тонкощів цих процесів, зокрема точного визначення моментів активації функції білка Rqc2, є наступним кроком до розробки нових високоефективних методів боротьби з вищезгаданими захворюваннями.

Джерело: http://www.dailytechinfo.org