Нова загроза для нашої планети. Вісь Землі зміщується!

З 1899 року вісь обертання Землі зсунулась на 10,5 метрів, підрахували вчені. Недавнє дослідження виявило три основні причини цього процесу.

В першу чергу варто згадати антропогенний фактор, а точніше — танення льодовиків і підвищення рівня моря через потепління, викликаного діяльністю людини.

По-друге, свою роль відіграє розширення ділянок суші в міру відступу крижаних шарів і зменшення навантаження. І нарешті, впливає повільний відтік вузького шару мантії всередині планети, повідомляє Earth and Planetary Science Letters.

Rozetka UA

Вчені давно з’ясували, що обертання Землі не є ідеально рівним. Невеликі коливання в русі зірок відзначали ще автори стародавніх манускриптів. Згодом люди здогадалися, що коливаються не небесні світила, а наша планета.

Вимірювання, проведені з 1900-х років, показали — вісь обертання щорічно зміщується на кілька сантиметрів убік 74 градусів західної довготи.

Вчені вважали, що це відбувається із-за льодовикового ізостатичного коректування — процесу, що триває з моменту закінчення останнього льодовикового періоду 16 тисяч років тому. Відступаючи, важкі льоди звільняють землю, і вона починає поступово (протягом тисячоліть) підніматися.

Але останнє дослідження показало — в такому випадку вісь зміщалася б на 3,5 сантиметри в рік, тоді як насправді вона рухається на 10,5.

Щоб пояснити цей парадокс, вчені NASA створили комп’ютерну модель, в яку включили дані про зміни крижаного покриву і рівня моря в ХХ столітті. Також були розглянуті інші чинники: виснаження грунтових вод, будівництво штучних резервуарів та інші наслідки діяльності людини. Вони виявилися «відповідальні» за зміщення осі на 4,3 см в рік.

Особливо важливим фактором виявилося танення крижаного покриву в Гренландії — звідти в океани потрапляє величезна кількість води.

Гірські льодовики і маленькі крижані шапки також впливають на процес, але вони розташовані в різних частинах планети і часто «врівноважують» одне одного.

Нарешті, дослідники звернули погляди вглиб Землі. Мантія нашої планети не статична — гарячий матеріал піднімається від ядра наверх, а остигаючий занурюється глибше. Ці коливання також позначаються на земній осі.

Вчені підкреслили, що коливання осі не є ознакою прийдешньої катастрофи і не впливають ні на клімат, ні на сільське господарство.

Але дані важливі для експертів-кліматологів, щоб з’ясувати тенденції подальшого руху планети.

Джерело: https://mir24.tv