Вчені знайшли новий вид нейронів

Біологи з Сегедського університету (Угорщина) та Інституту Аллена (США) виявили в корі головного мозку людини новий тип інтернейронів, які схожі на троянду, яка втратила свої пелюстки. Вчені назвали їх клітинами шипшини (rosehip cells). Робота опублікована в журналі Nature Neuroscience.

Дослідники вивчали кору великих півкуль двох чоловіків, які перед смертю пожертвували тіло науці. Скориставшись секвенуванням РНК, вони визначили новий тип інтернейронів, в роботі яких бере участь гамма-аміномасляна кислота (ГАМК) — найважливіший гальмівний нейромедіатор центральної нервової системи. Незвичайна особливість нових нейронів полягає в їхній формі. Аксони клітин шипшини закручуються на зразок троянди, яка обсипалася, але це не єдина аномалія.

Вчені помітили, що відкриті інтернейрони зв’язуються переважно тільки з одним типом клітин — пірамідальними нейронами. Пірамідальні нейрони —збудливі клітини в мозку ссавців, які в переважній кількості знаходяться в кортикальних структурах.

Rozetka UA

Один з лідерів дослідження Габор Тамас (Gábor Tamás) пояснив, яку роль у взаємодії грають клітини нового типу: «Якщо думати про пригнічуючі нейрони як про гальма в автомобілі, то нейрони шипшини будуть такими гальмами, які зупиняють машину тільки в певному місці, наприклад, біля продуктового магазину. Простіше кажучи, цей певний тип клітин здатний гальмувати там, де інші не можуть».

При цьому Габор Тамас зазначив, що такі нейрони виявили поки тільки у людини; їх відрізняє певний «генний підпис». У гризунів подібних структур не зустрічали. За словами біологів, ще рано говорити про те, чи характерні вони виключно для людини; ці нейрони можуть виявитися і у приматів. У майбутньому вчені планують вивчити кору мозку людей, що страждали психоневрологічними захворюваннями. Таке дослідження допомогло б зрозуміти, наскільки достовірне моделювання цих розладів на прикладі мишей.

Джерело: https://medicapp.ru