Вчені виявили викопну ящірку з чотирма очима

У ящірки, яка мешкала в Північній Америці приблизно 49 мільйонів назад, далекої родички варанів, було чотири ока: два звичайних і два тім’яних, – повідомляється в журналі Current Biology. Це перший подібний випадок серед відомих хребетних тварин, у яких є щелепи. Раніше вважалося, що чотири ока є тільки у безщелепних міног – найпримітивніших хребетних на Землі.

Два тім’яних ока у ящірки Saniwa ensidens, далекої родички варанів, виявили вчені з Науково-дослідного інституту Сенкенберга у Франкфурті-на-Майні і Єльського університету. Вони вивчили скам’янілості викопних ящірок, які були знайдені ще в 1871 році на території американського штату Вайомінг.

Команда дослідників під керівництвом доктора Крістера Сміта проаналізувала кістки двох особин одного виду і одного віку: на верхівці черепів вони помітили ямку, на місці якої могло знаходитися четверте око. Таке відкриття дозволило вченим зробити висновок, що це характерна анатомічна риса для цілого виду, а не особливість однієї особини, і підтвердили свої гіпотези.

Rozetka UA

«З одного боку, вчені припускали, що в ході еволюції третє око просто зникло у різних груп хребетних – наприклад, у ссавців і птахів, – і збереглося тільки у одних повністю наземних хребетних – у ящірок», – говорить Крістер Сміт. «З іншого боку, існувала гіпотеза, що третє око ящірки розвинулося з іншого органу – парапінеального (а не з пінеального, як у жаб), яке добре розвинене у міног ».

Третє і четверте око, які виявлені у древньої рептилії, відносяться до так званих тім’яних очей – шишкоподібних світлочутливих органів, які відповідають за добові та сезонні ритми, за терморегуляцію. Крім того, вони допомагають земноводним орієнтуватися в просторі.

Джерело: https://scientificrussia.ru