Вчені знайшли кліща

© Фото : Penalver et al. / Nature Communications 2017

Палеонтологи виявили на території М’янми унікальний фрагмент бурштину, всередині якого 100 мільйонів років тому був заточений кровосисний кліщ і перо його жертви – хижого пернатого динозавра, йдеться в статті, опублікованій в журналі Nature Communications.

“Кліщі є символом кровосисних, паразитичних організмів, вплив яких на життя людини, домашніх тварин, худоби і навіть диких тварин не можна переоцінити. Те, коли вони з’явилися і хто був першими їх жертвами, ми поки не знаємо”, – розповідає Енріке Пеньяльвер (Enrique Penalver) з Інституту геології і мінералів Іспанії в Мадриді.

В останні роки палеонтологи все частіше звертають увагу не на прості поклади гірських порід, а на ті регіони світу, де часто знаходять шматочки давнього бурштину, що сформувалися десятки і сотні мільйонів років тому з смоли і соку древніх дерев. Усередині них часто зберігаються не тільки бульбашки повітря того часу, а й тіла комах, суцвіття перших квіткових рослин, пір’я птахів і динозаврів і навіть деякі тканини їхнього тіла.

Головною “скарбницею” подібних артефактів сьогодні виступає М’янма, де щороку знаходять сотні стародавніх фрагментів бурштину. Наприклад, за останній рік вчені виявили тут найдавніші сліди галюциногенного грибка-ріжків, останки найдавніших квітів Землі, повноцінне крило мініатюрного древнього птаха, а також безліч інших цікавих слідів мезозойської флори і фауни.

Вчені знайшли кліща

Кліщі, знайдені в шматочках янтарю з М’янми

Пеньяльвер з командою зробили чергову цікаву знахідку в М’янмі, вивчаючи одні з найдавніших зразків бурштину, що потрапили в грунт, приблизно 99 мільйонів років тому, в першій половині крейдяного періоду. Ці фрагменти бурштину, як розповідають вчені, були здобуті неподалік від містечка Танай, в північній частині країни, де часто промишляють “чорні археологи”, які продають бурштин з цікавими скам’янілостями приватним колекціонерам.

Вченим вдалося знайти відразу три фрагменти бурштину, всередині яких були заточені чотири кліщі – статевонезріла особина кліща виду Cornupalpatum burmanicum, близького родича сучасних іксодових кліщів і рознощика висипного тифу в епоху динозаврів, і три кліщі раніше невідомого виду. Один з них потрапив в бурштин відразу після “трапези”, через що його розміри були приблизно в 9 разів більшими, ніж у двох інших “в’язнів” бурштинової в’язниці.

Ці кліщі, судячи з наявності пір’я в шматочках янтарю і волосків ще одного членистоногого паразита, жуків-шкіроїдів (Dermestidae), харчувалися кров’ю пернатих динозаврів або перших предків сучасних птахів. Їх тісне сусідство з шкіроїдами, як вважають вчені, говорить про те, що ці кліщі жили не тільки на тілі їхніх пернатих жертв, але і в їхніх гніздах, як це роблять сучасні паразити пернатих.

На даний момент цей кліщ, як зазначає Пеньяльвер, є найдавнішим кровосисним кліщем, відомим науці, через що вчені вирішили назвати його Deinocroton draculi, “жахливим кліщем-Дракулою”.
Його відкриття ще раз говорить про те, що паразитичні кліщі з’явилися практично одночасно разом з першими носіями пір’я, і що вони змогли пережити їх і пристосуватися до життя на тілі ссавців, які посіли домінуючі позиції на Землі після зникнення динозаврів.

Джерело: https://ria.ru/