Вчений з МДУ знайшов у черв'яка третю пару очей

Polychaeta

Співробітник біологічного факультету МДУ разом з німецьким колегою вивчав будову очей Поліхети (Polychaeta) з роду Flabelligera. У товщі мозку поліхети була знайдена третя пара мініатюрних очей, які раніше ніхто не описував. Нові дані допоможуть вченим розібратися в еволюції кільчастих черв’яків. Результати роботи опубліковані в журналі Zoomorphology.
Поліхети, або багатощетинкові черви – це кільчасті черви, що мешкають переважно в морських водах. Їхні «двоюрідні брати», малощетинкові черви (Oligochaeta), часто живуть і на суші. Тіло всіх кільчастих складається з безлічі одноманітно влаштованих сегментів, тільки у поліхет з кожного сегмента відходять лопастевидні придатки, оснащені безліччю щетинок, а у олігохет, до яких відноситься дощовий черв’як, таких придатків і щетинок немає.

Поліхети ділять на два підкласи: сидячі (Sedentaria) і рухливі (Errantia). Сидячі поліхети ведуть переважно сидячий спосіб життя і харчуються завислими у воді органічними частками і дрібними організмами. Рухливі поліхети ведуть більш активний спосіб життя і можуть бути як хижаками, так і просто під’їдати органічні частки з морського грунту.

Довжина тіла різних представників поліхет варіює від часток міліметра до десятків сантиметрів.

В ході роботи вчені зібрали живих багатощетинкових черв’яків на Біломорській біологічній станції біологічного факультету МДУ і виготовили їх ультратонкі зрізи для вивчення на трансмісійному мікроскопі (ТЕМ). Знімки, отримані за допомогою мікроскопа, дозволили описати будову клітин різних типів і контакти між ними. Зібрані дані автори узагальнили у вигляді схем і малюнків, що дозволяють ясно уявити складну ультраструктуру очей поліхет сімейства Flabelligeridae.

Polychaeta

Положення трьох пар очей на головний лопаті поліхети Flabelligera affinis, схематичні малюнки і мікрофотографія поперечного ультратонкого зрізу через всі три пари очей і головний мозок (ТЕМ)

«Ми показали, що очі седентарних поліхет сімейства Flabelligeridae влаштовані так само, як і очі еррантних поліхет. Це так звані конвертовані очі дорослого типу. Тепер можна припустити, що у загального предка всіх поліхет очі були влаштовані схожим чином. До нашої роботи існувала думка, що у поліхети цього сімейства (а точніше – у роду Flabelligera) унікальні для аннелід інвертовані очі. Ми перевірили попередні роботи і виправили опис, зроблений більше 30 років тому », – розповів один з авторів статті, Степан Водоп’янов, біолог, молодший науковий співробітник кафедри зоології безхребетних біофаку МГУ.

«Результати роботи будуть використані для побудови гіпотез про еволюцію кільчастих черв’яків, про вигляд їхнього гіпотетичного загального предка. Це частина фундаментального напрямку зоології – побудови природної системи тваринного царства. Вперше для науки виявлена третя пара мініатюрних очей в товщі мозку вивченого виду поліхети. Це дає привід для подальшого вивчення будови органів чуття цих та інших поліхет і їхнього способу життя, про який відомо зовсім мало », – додав учений.

Автори зазначили, що вони планують продовжувати роботу з вивчення тонкої будови очей поліхет і зайнятися представниками поліхет сімейства Oweniidae. Недавні дослідження, засновані на молекулярно-генетичних даних, показали, що ці поліхети раніше інших відійшли від загального стовбура еволюційного дерева кільчастих черв’яків, і тому будова їхніх очей може бути такою ж, як у древнього предка всіх кільчастих черв’яків.

Попередні результати роботи про тонку будову очей поліхет сімейства Oweniidae були представлені на усній доповіді Степана Водоп’янова на IV Міжнародному конгресі з морфології безхребетних в МДУ (IV ICIM).

Джерело: https://www.popmech.ru