Попався: вчені вперше виявили живого гігантського корабельного черв'яка

Вчені вперше виявили живого гігантського корабельного черв'яка

Здається, що наш світ стає з кожним днем тільки меншим — біорізноманіття стрімко скорочується з багатьох причин. Але у нашої планети приготовлено ще безліч сюрпризів. Нещодавно міжнародна група вчених вперше досліджувала раніше невивчений вид — гігантську чорну червоподібну істоту, укладену в вапняну трубку завдовжки від метра до півтора.
Мова йде про гігантських корабельних черв’яків Kuphus polythalamia. Люди знали про їхнє існування протягом століть. Зовнішній вигляд раковин таких істот, що досягають в довжину 91-152 сантиметрів, трохи нагадує ікло або бивень тварини, і дослідники вперше задокументували знахідку «шкаралупи» ще в 18 столітті.
«Такі оболонки досить поширені. Але ми ніколи раніше не знаходили її з твариною всередині», – говорить провідний автор дослідження Даніель Дістель (Daniel Distel), директор Центру геномної спадщини океану при Північно-Східному університеті.
Тварина, яка називається гігантським корабельним черв’яком, фактично є двостулковим молюском. Молюски з сімейства Teredinidae відомі як «корабельні черв’яки», і визначення «корабельний» дісталося у спадок і K. polythalamia. Пояснимо, що родичі K. polythamia годуються, крім звичайного, залишками затонулих дерев’яних кораблів — деревиною.
Навколишнє середовище тварин залишалося вченим невідомим. Але тут допоміг випадок: один з учасників групи дослідників вивчив документальний фільм, що вийшов в ефірі філіппінського телебачення, а потім поділився ним з колегами. Відео демонструвало дивних істот, які були посаджені (ніби морква в грядки) в грязі неглибокої лагуни. Після перегляду фільму вчені організували експедицію і вперше знайшли живі зразки K. polythalamia.
Після того, як живий корабельний черв’як нарешті потрапив в руки вчених, вся група дослідників буквально стовпилася навколо Дістеля. Дослідник ретельно вимив липкий бруд із зовнішнього боку «шкаралупи» істоти, а потім акуратно витягнув її з верхнього отвору (власне, весь процес показаний нижче у відео).

«Я був вражений, вперше побачивши розміри цієї дивної тварини», – говорить дослідник з Філіппінського університету Марвін Альтаміа (Marvin Altamia).
З тієї причини, що тварина ніколи раніше не була ретельно вивчена, на сьогодні фахівці мало знають про її спосіб життя, середовище проживання і інші важливі деталі. «Ми припускали, що гігантські корабельні черв’яки кардинально відрізняються від корабельних черв’яків, що поїдають деревину. І відкриття тварини підтвердило це», – вважає старший автор дослідження Марго Хейгуд (Margo Haygood) з Коледжу фармакології при Університеті Юти.
Фахівці кажуть, що вони зіткнулися зі складною дилемою: їм треба було зрозуміти, чому K. polythalamia настільки відрізняється від інших подібних істот. І відповідь може ховатися у віддаленому середовищі існування, в якому і був знайдений цінний зразок. Відзначається, що лагуна наповнена гниючою деревиною.
Примітно, що звичайні корабельні черв’яки зариваються глибоко в деревині, що виноситься в океан. Тварини жують і переварюють її за допомогою бактерій. На відміну від своїх родичів, K. polythalamia живе в бруді, але він також залежить від бактерій, щоб отримувати їжу. Правда, робить це в інший спосіб.
Дослідники говорять, що K. polythalamia мешкає  у місцях із неприємним запахом: багатий органічними речовинами бруд, який присутній навколо житла істоти, випускає сірководень. Цей газ, отриманий з сірки, володіє яскраво вираженим запахом, який можна порівняти з «ароматом» гнилих яєць. Подібне середовище може бути шкідливим для людей, але для гігантських черв’яків — саме те, кажуть вчені.
Фахівці відзначають, що черв’яки самі по собі не їдять, або їдять, але дуже і дуже мало. Замість цього вони покладаються на корисні бактерії, що живуть в їхніх зябрах. Саме вони і виробляють їжу для K. polythalamia. Ці крихітні «кухарі» використовують сірководень в якості енергії для виробництва органічного вуглецю, який і живить корабельних черв’яків. Подібний процес схожий з тим, який характерний для рослин: вони використовують енергію сонця для перетворення вуглекислого газу в повітрі у прості сполуки вуглецю під час фотосинтезу.
Дослідники відзначають, в результаті такого способу харчування багато органів травної системи K. polythalamia просто зменшилися за непотрібністю.
Спосіб життя незвичайних істот узгоджується з тією гіпотезою, яку Дістель запропонував ще два десятиліття тому. Отримання різних типів корисних бактерій може пояснити, як корабельні черв’яки перетворилися з організмів, що поїдають деревину, в ті, які використовують отруйний газ в багнюці для того, щоб вижити.
Вчені мають намір і далі вивчати роль деревини, яку вона грала в унікальному переході від звичайних корабельних черв’яків в гігантських. «Ми також зацікавлені в тому, щоб відшукати подібні переходи, які можуть бути у інших тварин, що мешкають в унікальних місцях по всьому світу», – додає Дістель.
Результати дослідження опубліковані в науковому виданні Proceedings of the National Academy of Sciences.
Джерело: https://www.vesti.ru/