Вченим вдалося виростити штучний міні-мозок, що має власну кровоносну систему

В 2015 році вченим з університету Брауна вдалося розробити технологію вирощування штучного міні-мозку, що має складну тривимірну структуру з переплетених між собою нервових клітин декількох типів. Такі штучні утворення являють собою альтернативу лабораторіям-на-чіпі відповідного типу і вони дозволяють проводити випробування нових методів лікування та дію лікарських препаратів, не використовуючи для цього піддослідних тварин. І, продовжуючи працювати з вирощеними міні-мізками, дослідники виявили дивний феномен, всередині деяких з них з часом почала утворюватися система кровоносних судин, що значно розширює сферу їх використання і дозволяє проводити дослідження, пов’язані з інсультами, струсами і хворобою Альцгеймера.

Кожен міні-мозок має розмір менше одного міліметра і їх вирощують тисячами за один раз із зразків нервових клітин різних типів, взятих у живих лабораторних пацюків. Ці міні-мізки, звісно, не можуть забезпечити розумовий процес, але нейрони що входять в них є електрично активними. Ці штучні утворення є найточнішою моделлю реального мозку, і при їхній допомозі вчені мають можливість безпосередньо вивчати процеси розвитку нервових клітин, наслідки захворювань і результати дії нових лікарських препаратів.

Rozetka UA

Але нейрони і синапси – це тільки частина моделі мозку. При роботі мозок вимагає потоку крові, яка постачає його киснем і живильними речовинами, однак у всіх типах штучних мізків, вирощених різними групами вчених, ця складова повністю відсутня. Під час своєї роботи вчені з університету Брауна помітили, що через деякий час приблизно в двох третинах штучних міні-мізків почали утворюватися ущільнення нервових тканин, які потім почали перероджуватися в тканину кровоносних судин.

Вченим вдалося виростити штучний міні-мозок, що має власну кровоносну систему

Зроблені знімки виниклих утворень дозволили вченим ідентифікувати тип нових клітин і сполучних білків, які виявилися ідентичними клітинам і білками кровоносних судин, а самі утворені судини та порожнини всередині,  безперечно призначені для транспортування крові. Складена вченими карта кровоносної системи показала, що структура цієї системи не настільки щільна і розгалужена як кровоносна система реального мозку, її складність повністю відповідає малій складності міні-мозку, який може існувати протягом всього одного-двох тижнів.

Отримавши в своє розпорядження такий «подарунок», вчені вже почали використовувати штучні міні-мізки, піддаючи їх кисневому дефіциту і нестачі глюкози та спостерігаючи за тим, як все це впливає на кровоносну систему. А в найближчому часі вчені об’єднають міні-мозок з мікрорідинною системою, яка забезпечить нормальне перекачування крові по кровоносній системі, і це, в свою чергу, дозволить їм зімітувати інсульт і симптоми хвороби Альцгеймера.

Джерело: http://www.dailytechinfo.org